torsdag 16 september 2010

En röst på de rödgröna är en röst på SD

Det borde vara en demokratisk rättighet såväl att få framföra sitt budskap som att få rösta på det parti man känner övertygelse kring. Men i dagens Sverige ska man bara ha den rättigheten om man har traditionella åsikter. För att, som politiker, kunna bli tagen på allvar måste man nämligen kasta glåpord efter sverigedemokrater och förklara hur långt man är beredd att gå för att de inte ska få nyttja sina demokratiska rättigheter.

Det här beteendet tycker jag personligen är förkastligt. Om man nekar någon yttranderätt med motiveringen att de är antidemokrater, så är man väl samtidigt antidemokrat själv? Jag tror för övrigt att den här uppståndelsen bara gynnar Sverigedemokraterna. Folk börjar sympatisera med den som blir lämnad ute i kylan.

Men låt gå, vi låtsas som att jag är med på den här leken och också får vara med och bestämma vems åsikter vi behöver ta hänsyn till och inte. Då kan vi göra ett enkelt räkneexperiment: Målet för oss är alltså att trycka ner Sverigedemokraterna under fyraprocentsspärren. Med 4 % röster på SD innebär det 96 % som röstar på något annat, och det kan tilläggas att vi då redan måste ha räknat bort dem som röstar blankt, lämnar ogiltiga röster eller röstar på andra partier under spärren. För varje grupp om fyra SD-väljare går det alltså 96 andra väljare, eller, med andra ord, för varje SD-väljare går det 24 andra väljare! Det innebär att om en enda ytterligare SD-väljare lyckas ta sig till vallokalen, så krävs det att 24 personer till kommer dit för att rösta på något av riksdagspartierna, för att ens lyckas hålla kvar SD på samma nivå!

Den här matematiken känner SD naturligtvis till, och om SD lyckas nå ut med detta budskap kan vi nog rentav få se ett högre röstdeltagande bland SD-anhängare än bland övriga med följden att valresultatet blir bättre för SD än opinionssiffrorna visat.

Hur ska man då lösa det här problemet? Jo, till och med politikerna talar ju om blocköverskridande samarbeten. Om det ligger någon substans alls bakom dessa alla uttalanden om vilken katastrof det vore om SD blir vågmästare, så kan det vara läge att överväga taktikröstning. Om det är sant att det spelar mindre roll vilket av blocken som vinner, så länge SD hålls utanför, så bör vi kanske agera efter den övertygelsen?

Jag har redan visat varför det är svårt för väljarna att påverka SD:s andel av rösterna. Däremot kan vi mycket enklare påverka deras makt. Det räcker nämligen med att det ena av blocken får egen majoritet för att SD ska bli i princip maktlöst.

Vilket block ska vi då rösta på? Jo, naturligtvis det block som redan är störst enligt opinionsmätningarna. Om folk skulle börja rösta på de rödgröna i detta läge skulle det vara att slå i den sista spiken i kistan. Det är nämligen mycket svårt att veta hur många väljare man skulle få med sig i detta. Att lyckas få de rödgröna över 50 % tycks omöjligt. I dag har vi ju kunnat läsa att de rödgröna ligger på 40,9 %, medan Alliansen har 49,8 %. (SvD, Stadig ledning för alliansen)

Jag vill därför uppmana alla som beklagar sig över SD att lägga sin röst på Alliansen. Det är redan kört för de rödgröna, men med bara 0,2 procentenheter kvar till egen majoritet för Alliansen kan vi enkelt klara oss undan SD!

Det skulle vara intressant att se om det finns en rödgrön politiker som är så storsint att han/hon säger "Ok, vi erkänner förlusten, låt oss nu lägga våra röster på Alliansen istället!"

DN: Svenskarna inte så rädda som SD tror (2010-09-06)
DN (Webb-TV): Hägglund: Därför kan jag acceptera en minoritetsregering (2010-09-07)
DN: SD får inga utskottsplatser av S och M (2010-09-09)
DN: På offensiven mot SD i valspurten (2010-09-15)
DN: Gap mellan blocken "kalassituation" för SD (2010-09-15)
SvD: "SD kan utlösa oro på marknaden" (2010-09-15)
SvD: Stadig ledning för alliansen (2010-09-15)
SvD: Regeringsfrågan het i slutspurt (2010-09-15)
SvD: Blocken spelar på SD-hotet (2010-09-15)
Expressen: SD räknar fel - på 59 miljarder (2010-09-15)
Expressen: SD kan skapa oro på finansmarknaden (2010-09-15)
Aftonbladet: Stökig dag för SD (2010-09-15)
Aftonbladet: "Ansvarslös glädjekalkyl" (2010-09-15)

Uppdatering 2010-09-16, nya länkar:
DN: S åter största parti i ny mätning (2010-09-16)
SvD: S åter största parti i ny mätning (2010-09-16)
Expressen: Rödgröna är nästan i fatt (2010-09-16)
Aftonbladet: Mona Sahlin krävde besked av Reinfeldt (2010-09-16)
GP: S åter största parti i ny mätning (2010-09-16)

Uppdatering 2010-09-17, nya länkar:
DN: Komplicerat läge hotar efter valet (2010-09-17)
SvD: Oklar politisk linje sänker kronan (2010-09-17)

12 kommentarer:

  1. Om Mona vill ha nyval bör det hållas inom hennes eget parti!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Varför ska man rösta på de Rödgröna, när man lika gärna kan rösta på SD direkt?

    SvaraRadera
  3. Strålande inlägg. Jag håller med till 100%. Har redan röstat då jag bor utomlands, men fler borde få det här budskapet!

    SvaraRadera
  4. Ursch ! vem vill rösta på rödgrön sörja , alliansen , inte bättre , båda har burit sej rent förfärligt åt , under hela valrörelsen , nej fy , Tacka vet jag SD, enda parti som står rakryggade , vågar stå för sanningen. De får min röst , helt klart , ja inte bar min , det är många i min närhet som tycker det samma ..

    SvaraRadera
  5. Självklart tänker jag rösta på alliansen! Jag har röstat borgerligt sedan 1979 och tänker inte byta.

    SvaraRadera
  6. Är en röst på de rödgröna en röst på SD? Hur tänkte du där? Det är Alliansen som kan tänka sig att regera med stöd av SD och inte de rödgröna! Den som har minsta lilla mänsklighet kvar i kroppen röstar rödgrönt, inte minst för att hjälpa de sjuka som med nuvarande regering avlivas på löpande band.

    SvaraRadera
  7. @Anonym SD-väljare: Jag håller med dig, båda blocken har i mitt tycke agerat fel. Att svartmåla saboterar bara den demokratiska processen, som jag också skrev i mitt blogginlägg. Jag förstår ditt val att rösta på SD.

    @HumanLabRat: Ja, visst låter det paradoxalt? Men logiken är mycket enkel – för SD är två saker viktiga:

    1) Att få många röster.
    2) Att inget av blocken får egen majoritet.

    Det man måste lägga märke till här, är att antalet direkta röster på SD i praktiken inte spelar någon roll, så länge ett block får egen majoritet! En röst på de rödgröna minskar SD:s procent i otroligt liten omfattning, medan det minskar Alliansens försprång desto mer och riskerar att trycka ner dem under 50 %. För SD är det alltså konstigt nog viktigare att folk röstar på de rödgröna. Om jag hade varit sverigedemokrat, så hade jag uppmanat alla jag känner att rösta på de rödgröna, så att partiet ska kunna bli vågmästare!

    SvaraRadera
  8. Taktikrösta på alliansen så slipper vi en SD-stödd opposition!

    SvaraRadera
  9. Ett mycket dumt inlägg!

    Valet avgörs på söndag. Aldrig i livet skulle jag lägga min röst på alliansen.
    Inte 4 år till med en regering som gör vårt samhälle alltmer omänskligt.
    Utanförskapet ökar i samma takt som köerna till kommunernas försörjningsstöd.

    De rödgröna vill till skillnad mot borgligheten söka samarbete över blockgränsen och skulle aldrig sätta sig i minoritetsregering.
    Lärde sig inte borgarna någonting av Ny Demokrati.
    Hur det gick då!

    SvaraRadera
  10. Kalmardamen, grejen är ju att borgarna själva är smygrasister. Borgarna kör ju tom samma taktik "arbetslösa" är lata bidragsfuskare...exakt samma taktik som SD "muslimer" är kvinnomisshandlare. Fastän det endast är mindre än 1% av både arbetslösa och muslimer som fungerar på det här sättet i Sverige.

    Men upprepar man nåt tillräckligt många ggr så verkar det fastna i folks medvetande och dom får för sig att det är sanning.

    SvaraRadera
  11. @Kalmardamen: Jag höll detta blogginlägg fritt från ideologiska diskussioner. Det gjorde jag med flit. Jag tänker heller inte sänka debatten till något sådant eftersom inlägget har ett helt annat syfte, och att du försöker byta ämne är bara osakligt. Om du känner att du har ideologiska skäl att rösta på de rödgröna så gör det, men kom inte sen och säg att det viktigaste är att stänga ute SD!

    Att de rödgröna är villiga att göra avkall på sin politik för att få sitta kvar vid makten är en desperat åtgärd från deras sida. De vet ju att hoppet är ute annars. Men för mig som väljare känns det bättre att veta vad det är jag röstar på. För övrigt har de rödgröna bättre möjligheter att finna ett bra samarbetsparti inom Alliansen än tvärtom.

    @Senaste Anonym: Argumenten om rasism dyker upp med jämna mellanrum. De är riktade åt såväl vänster som höger, men är i allmänhet osakliga. Annars får vi väl börja dra upp saker som att Socialdemokraterna grundade "Statens institut för rasbiologi" på 20-talet och tvångssteriliserade förståndshandikappade in på 70-talet. Sverigedemokraten Kent Ekeroth skriver bland annat om detta.

    Jag skulle alltså vilja be er båda två att hålla er till ämnet. Ideologier diskuterar jag gärna, men inte när det är ett försök att styra bort från sakfrågan.

    SvaraRadera
  12. Det enda hat jag sett i denna valrörelse är hatet mot SD. Efter att ha läst SD´s partiprogram förstår jag inte hur människor kan vara så rädda och hatiskt mot dem. Det skrämmer mig att åsiktsfriheten och demokratin går på så tunn is.

    Jag vill att mina skattepengar skall gå till skola, sjukvård, äldre- och barnomsorg. INTE en flyktingmottagning, SFI-kurser och assimilationsproblem.

    Därför blir det SD på Söndag!!!

    //Fredrik

    SvaraRadera