söndag 24 juli 2011

Valuta för pengarna på restaurangen

Med tanke på helgens tragiska händelser i Norge så känns det futtigt att skriva om trivialiteter, men kan tidningarna ta upp det så kan väl jag.

Göteborgsposten skrev i fredags (Slängde mat - nekades dessert) om tre personer som kastades ut från en restaurang för att de tagit mat från buffén som de inte åt upp, och därefter önskade få efterrätt. Det följdes upp med ytterligare en artikel i dag (GP, "Det är folksjälen som reagerar"). SvD skrev också om det i dag (Mätta kroggäster nekades efterrätt).

Gästen som skrev till tidningen hade nog räknat med att få sympatier, men det verkar som att många är på krögarens sida. Tidningens åsikt är att det beror på vår traditioner och kulturarv. Själv ställer jag mig också på krögarens sida, men av andra anledningar.

Den första är hela inställningen om att det finns så gott om mat att det inte spelar någon roll ifall vi kastar. Nu pratar jag inte om att vi ska tänka på de svältande barnen i Afrika, utan om ren miljöhänsyn. Jag är inte alls vegetarian, utan inser att vi är skapade för att kunna äta kött, men tanken på hur många djur som slaktas bara för att köttet sedan ska kastas bort är motbjudande till och med för mig. Det handlar om allt annat än djuren också, som energibehov vid transporter, förvaring och även matlagning, foder och skötsel under uppfödningen etc. Liknande resonemang kan föras kring produktionen av frukter, grönsaker och kryddor.

Den andra anledningen är ekonomisk. Vissa verkar kritisera krögaren för att vilja kunna stoppa mer pengar i egen ficka, men det är förmodligen inte så det går till. Säg att vissa gäster tar 30 % mer mat än de klarar att äta – det motsvarar att en gäst tar två fulla tallrikar men bara klarar drygt en och en halv. På kort sikt påverkas inköpet av mat inte särskilt mycket eftersom krögaren köper mat partivis, varefter maten antingen lagas till eller läggs i frysen, men på lång sikt är det klart att restaurangen kan dra ner på utgifterna om detta slöseri försvinner. Om var tredje gäst lämnar mat betalar restaurangen i så fall 10 % mer än vad som skulle behövts. På lång sikt sätts priset för en middag efter hur mycket mat en person förväntas äta inklusive kostnader för personal med mera, plus en vinst som motsvarar räntan på investerade pengar. Diskussionen om "pengar i egen ficka" antar att det inte råder konkurrens på restaurangmarknaden utan att man kan sätta vilket pris man vill.

Kommentarerna till artiklarna avslöjar också att det finns en skylt i restaurangen som klart och tydligt säger att all mat ska ätas upp, och att restaurangägaren har rätt att ta ut 100 SEK extra av den gäst som inte äter upp. Genom att på detta vis demonstrera att slöseri inte tolereras, så blir det tydligt att gästerna inte betalar extra för att mat kastas. Om jag går till en dyrare restaurang så är jag beredd att betala för bättre mat, ett större utbud, bättre inredning eller mindre stressad personal. Däremot är jag inte beredd att betala för att andra ska ha rätt att ta mat som sedan bara kastas, när jag själv har förmåga att bedöma hur mycket jag kan äta.

Sedan kan det alltid diskuteras om krögarens reaktion var överdriven (tankarna går till Seinfelds Soup Nazi). Själv skulle jag nog inte ha reagerat lika kraftigt, men det går kanske att sätta sig in i hans perspektiv. När man går till en restaurang, liksom när man handlar vad som helst i övrigt, så ingår man ett avtal i juridisk mening (utan att det behöver vara skriftligt). Avtalen kan se olika ut, men eftersom dessa skyltar är tydligt uppsatta i restaurangen så kan man nog anta att de är giltiga rent juridiskt om inte villkoren är oskäliga. Visst kan det sedan hända att någon totalt missbedömer sin hunger, men när han därefter begär att få efterrätt så har han ju därmed visat att han inte över huvud taget bryr sig om att ens försöka äta upp. Finns det plats för efterrätt så hade det nog funnits plats för några tuggor till. Det är ett brott mot avtalet och ett hån mot krögaren.

För min del är alltså krögaren hjälten. Synd bara att jag inte bor i Göteborg, men det får nog bli ett besök på restaurangen nästa gång jag kommer till stan.

GP: "Det är folksjälen som reagerar" (2011-07-24)
GP: Slängde mat - nekades dessert (2011-07-22)
SvD: Mätta kroggäster nekades efterrätt (2011-07-24)

1 kommentar: