tisdag 10 augusti 2010

I USA är donationsfrågan mindre kontroversiell

I Sverige lider vi brist på organdonatorer. Det ska diskuteras hit och dit och ska tillsättas utredningar. I går skrev filosofiprofessorn och vänsterpartisten Torbjörn Tännsjö en debattartikel i DN ("Dags att ändra lagen om organtransplantationer"), där han argumenterade för att hålla liv i "hopplösa fall" med den kanske något makabra förväntan att de ska dö på rätt sätt och alltså kan skördas på organ. Detta svarade hans kamrater i oppositionen på i dag (DN, En rödgrön regering är beredd att tillsätta en ny transplantationsutredning).

Missförstå mig nu inte! Jag är inte alls emot organdonation på något sätt. Som blodgivare känns det naturligt att även donera organ. Men, och det är det här som är min poäng, trots denna övertygelse dröjde det länge innan jag kom till skott och anmälde mig till det svenska donationsregistret och andra jag har talat med har samma erfarenhet!

I USA går de ganska mycket längre än vi. När jag bodde i Kalifornien och skulle ansöka om körkort hos DMV – Department of Motor Vehicles (den amerikanska motsvarigheten till Trafikverket) fanns det en ruta där det stod "Do you wish to register to be an organ and tissue donor?" Trots att jag redan visste vad jag ville så hade jag aldrig berättat det för någon i Sverige, och ingen hade frågat mig. När jag fick frågan i USA kändes det naturligt att kryssa i ja-rutan.

Resultatet av det här är ett litet rosa märke som är tryckt på mitt körkort, med texten "DONOR". Skulle jag ha kryssat för nej så hade det istället varit en ofylld cirkel på samma ställe. Det känns genialt enkelt! Så gott som alla amerikaner skaffar körkort vilket gör att alla måste ta ställning, och sedan bär man alltid med sig kortet. Ett donationskort tar extra plats och man kanske råkar lägga ut det ur plånboken just den dagen då man råkar ut för en olycka.

Det finns så klart moraliska betänkligheter. Tvingar man på detta sätt folk att fatta ett beslut som de inte är mogna för? Men det kanske inte är så farligt som det låter. Dels känner alla till att de måste välja något, den dagen de står hos DMV, och har alltså tid att förbereda sig för beslutet. Dels kanske frågan om människors liv är såpass viktig att fördelarna överväger nackdelarna.

Frågor och svar om donation i Kalifornien samt samarbetet med DMV finns hos Donate Life California.

Jag vill uppmana alla som läser detta att anmäla ett beslut till Socialstyrelsens donationsregister (man kan även svara nej). Jag har anmält mig, men inte förrän långt efter det att jag registrerades som donator i USA (måste tilläggas). Är du anmäld till registret online så slipper du bära runt ett donationskort i plånboken.

DN: "Dags att ändra lagen om organtransplantationer"
DN: En rödgrön regering är beredd att tillsätta en ny transplantationsutredning
Dagens Medicin: Professor vill mjuka upp lagen om transplantationer
Dagens Medicin: Oppositionen tänker utreda reglerna för transplantation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar