lördag 7 augusti 2010

Att mörka eller att agera strategiskt?

SVT:s Rapport (Banker polisanmäler inte bedrägerier) avslöjar att bankerna väljer att inte polisanmäla kortbedrägerier. Uppgifterna kommer från Svensk Handel. Anledningen är att de förlorar kunder om folk märker hur stort problemet är. Istället ersätter banken förlusterna, men pengarna för att täcka förlusterna belastar i slutänden kunderna, genom höjda räntor eller avgifter.

Resonemanget haltar dock litet. Banker har nämligen många typer av utgifter. Förutom de uppenbara finansiella utgifterna handlar det om personal, marknadsföring, lokaler och en massa annat. Få kunder letar efter banken som betalar sina anställda minst, väljer de billigaste lokalerna, lägger minst pengar på lokalvård etc. Man är helt enkelt inte intresserad av vad sådant kostar. Det man däremot tittar på är konkreta avgifter och räntor som har att göra med de tjänster man vill använda. Det ligger i bankens intresse att dessa kostnader ska vara så låga som möjligt, eftersom kunderna alltid kan söka sig någon annanstans. Den som tycker att banken tar för mycket av ens pengar har alltså valet att byta. Det här är fördelen med marknadsekonomi. Banken gör alltså rationella beslut för att sänka kostnaderna för kunderna. Samtidigt kan det vara betryggande att veta att banken ersätter mig ifall jag förlorar pengar på deras kort.

Man bör också hålla fördelarna med korttransaktioner i minnet. Genom att handla mycket med kort minskar man mängden pengar människor bär med sig, samt mängden pengar som finns i kassorna. Därmed kan man reducera antalet person- och butiksrån. De flesta människor skulle förmodligen föredra att bli av med pengar på grund av ett kortbedrägeri än genom ett våldsamt rån. Men genom att problematisera bankernas konto- och kreditkortstjänster riskerar man alltså att bromsa utvecklingen mot ett säkrare samhälle.

Rapport: Banker polisanmäler inte bedrägerier
DN: Bankerna mörkar kortbedrägerier

2 kommentarer:

  1. Visst är det "...betryggande att veta att banken ersätter mig ifall jag förlorar pengar på deras kort."
    Men om du noga läser igenom det finstilta i avtalet du skrivit på (antingen när du skaffade kortet, när du blev kund i banken eller när du började sköta bankärenden via nätet/telefon) så skall du se att banken avsäger sig allt ansvar att betala ut ersättning om dina pengar plötsligt inte längre finns.
    De gör visserligen det så länge det lönar sig för banken, men om banken skulle gå omkull kan de inte krävas på några pengar då alla kunder avsagt sig rätten till ersättning om deras pengar skulle försvinna oavsett om det gäller bedrägerier, konkurs eller om banken beslutar att låsa dina konton.
    Detta finns med i alla de avtal jag läst, och jag läste en hel del då jag sökte ny bank.

    Donk

    SvaraRadera
  2. Vad de har avsagt sig spelar ingen roll om de betalar ut pengarna i alla fall. Om du tittar på artikeln igen, så ondgjorde sig Svensk Handel över att bankerna inte hävdar sin rätt utan betalar ut mycket mer än de hade behövt! Du beskriver alltså ett problem som inte verkar existera.

    Att man inte kan få ut pengar ifall banken går omkull är givet. Själv anledningen till konkursen är ju att det inte finns några pengar kvar. Men det spelar inte heller någon roll, eftersom den statliga insättningsgarantin betalar ut den ersättning du pratar om. Eller missförstår jag vad du syftar på?

    SvaraRadera