tisdag 10 augusti 2010

Schyman oärlig om sina fakturor

18 riksdagskandidater tillhörde ett parti som var motståndare till RUT-avdraget men gjorde ändå avdrag. Gudrun Schyman var en av dessa, och svarade att det inte är möjligt att göra något åt det, eftersom företagen gör dessa avdrag vare sig man vill eller inte. Vidare sa hon att man inte kan kräva att dessa företag ändrar sina fakturarutiner för att göra kunderna nöjda.

Det här stämmer inte!

Jag har aldrig gjort skattereduktion för husarbete, vare sig det gäller ROT- eller RUT-avdrag, och var därför tvungen att läsa på: Tidigare fick man själv ansöka om avdrag, men sedan 1 juli 2009 finns möjlighet att få avdraget genom "fakturamodellen". Information om detta finns hos Skatteverket. Skatteverket kräver att företaget "frågar om kunden har köpt husarbete tidigare under året och i så fall för hur mycket. /Det/ kan också be kunden om information från Skatteverket, där det framgår hur mycket kunden dittills under året utnyttjat av den maximala skattereduktionen för husarbete." För kunden gäller motsvarande, nämligen att vara "beredd att visa företaget information om hur mycket /denne/ dittills under året utnyttjat av den maximala skattereduktionen för husarbete."

Det ska alltså inte alls krävas någon ändring av fakturarutinerna, utan bara att man svarar "jag har redan utnyttjat hela avdraget" eller "jag vill inte göra något avdrag."

Jag har inget emot RUT-avdraget. Jag tror att det är ett perfekt sätt för barnfamiljer att få mer tid tillsammans, att det skapar arbetstillfällen, att det gör det enklare för kvinnliga entreprenörer etc.

Jag har inte heller något emot att riksdagskandidater utnyttjar avdraget även om deras parti säger nej. Tycker de att RUT-avdraget är bra så är det fritt fram. Reglerna är ju till för att kunna gynna hela befolkningen.

Däremot har jag något emot att felaktiga argument framförs. Om Schyman tycker att Alliansens förändring var bra, även om den inte går i linje med partiprogrammet hos Feministiskt initiativ, så borde hon våga erkänna det. Enligt de direktiv Skatteverket ger till företagen, så ska Schyman nämligen ha fått möjligheten att tacka nej till avdraget. Antingen ljuger hon, eller så har hon anlitat ett företag som inte följer Skatteverkets uppmaningar.

DN: Rut-motståndare gjorde rut-avdrag
SvD: Rut-motståndare gjorde rut-avdrag
Expressen: Rut-motståndare gjorde rut-avdrag
GP: Rut-motståndare gjorde rut-avdrag
Sydsvenskan: Rut-motståndare gjorde rut-avdrag
Metro: Rut-motståndare gjorde rut-avdrag

4 kommentarer:

  1. Av Schymans officiella åsikt att alla bör "städa sin egen skit" följer att hon inte bör anlita städhjälp alls, vare sig med eller utan RUT-avdrag. Utan RUT-avdrag följer att endast eliten (som Schyman) har råd med städhjälp. Föga jämlikt. Och den dyra "pigan" får inte mer än den billiga, då mellanskilnaden går till staten. Städar hon själv får hon ingen faktura att skylla sitt hyckleri på.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig, och det är också en åsikt jag har givit uttryck för i en direkt kommentar till artikeln hos DN, om än i förbifarten. För hennes och partiets skull borde hon leva som hon lär, och själva användandet av RUT-avdraget är ju en petitess i förhållande till hennes utnyttjande av "pigor". Men hon kanske kan motivera varför det är skillnad på folk och folk, och varför hon ska ha det bättre än sina väljare. Kan hon göra detta på ett trovärdigt sätt, ja, då kanske hon rentav förtjänar att bli vald. Om inte, så hoppas jag att folk genomskådar det hela (även om jag tvekar).

    Jag reserverar mig för det fall att hon kanske har hittat ett städföretag med enbart män anställda, så att hon därmed kan hålla sig med drängar istället för pigor. I så fall får hon ju förtrycka män, vilket säkert är okej.

    SvaraRadera
  3. Jag upptäckte att Kalle Strokirk refererar till mig (och detta inlägg specifikt) i sin bildblogg. Mycket hedrande!

    SvaraRadera
  4. Jag kan bekräfta att det är hur enkelt som helst att få sina fakturor utan avdrag, det är bara att säga till det företag man anlitat att man vill ha sina fakturor utan avdrag. Lätt som en plätt, kräver ingen ändring av rutiner utan bara ett enda knapptryck. Schyman har uppenbarligen aldrig ställt frågan.

    SvaraRadera